RBP IP KP

Kompresszorállomás


A földgáz szállítása a súrlódás miatt veszteséggel jár, ami a nyomás csökkenését eredményezi. A folyamatos szállítás fenntartása és a szállítókapacitás növelése érdekében szükséges a nyomás emelése. Ezt a feladatot végzik el a vezetékek végpontjain telepített kompresszorállomások. Rendszerünkben 6 helyen – Beregdaróc, Nemesbikk, Hajdúszoboszló, Városföld, Báta, Mosonmagyaróvár – üzemeltetünk a repülőgépekben használt turbinákhoz hasonló, nagyteljesítményű gázturbina meghajtású centrifugál kompresszorokat.

A földgáz szállítása nagy nyomáson (40-75 bar) történik. Ez a nyomás egy gépkocsi gumiabroncs nyomásának 20-40-szerese, illetve ekkora a nyomás 400-700 méterrel a tenger alatt. 

A gáz szállítására használt távvezetékben az áramló gáz a cső belső falával érintkezve örvénylik, súrlódik, ezért nyomása folyamatosan csökken. A gázszállítás folyamatos fenntartása és a szállítókapacitás növelése érdekében szükséges a nyomás növelése. Ezt a feladatot végzik el a távvezetéken telepített kompresszorok.

 A kompresszorállomásokon a nyomás növelésére nagyteljesítményű gázturbina meghajtású centrifugál kompresszorokat használunk.

 Ezeknek a berendezéseknek a működése a repülőgépek hajtására szolgáló turbinákhoz, a centrifugál kompresszorok pedig a gépkocsik motorjaihoz használt feltöltőkhöz hasonlítható.

 Gázturbina működési elve

Az állomásokon használt gázturbina működési elve.

(Forrás: http://www.vilaglex.hu/Lexikon/Html/Gazturb.htm)

 A több fokozatú axiális légkompresszor a környezeti levegőt szűrőkön keresztül szívja be, amit forgása során összesűrít 10-20 bar nyomásúra. A sűrített levegő beáramlik az égőtérbe, ahol bekeverésre kerül az üzemanyagként használt földgáz. A gázturbina típusától függően kialakított égőtérben elég a gáz –levegő keverék. A forró égéstermék gázok átáramlanak a gázgenerátor fokozatain és körben leadják belső energiájuk egy részét, ezzel megforgatják a gázgenerátort és az ezzel közös tengelyen lévő légkompresszort. Így válik folyamatos működésűvé a gázturbina.

Az axiális kompresszor vagy axiálkompresszor forgórészén több sorban ívelt, szárnyprofil alakúcsavart futólapátok helyezkednek el, melyeket ugyancsak több sorban ellenkező irányban hajló, ugyancsak szárnyprofil alakú állólapát-sorok követnek. Minden futólapát-sor után állólapát-sor következik. A futólapát-sort és az utána következő állólapát-sort fokozatnak hívják.

A folyamat során még jelentős energia marad a forró égéstermék gázban. Ez tovább áramlik az úgynevezett munkaturbina fokozatain keresztül, ahol a gáz a maradék energia leadásával forgásba hozza azt. A munkaturbina forgatja meg a földgáz szállítására szolgáló centrifugál kompresszor egységet.

A gázgenerátor és a munkaturbina között nincs mechanikai kapcsolat, a fentiek szerint forgatásukat a rajtuk átáramló forró égéstermék gázok végzik.

Csigaházban tengelyre szerelt forgórész, úgynevezett járókerék forog, mely tárcsa alakú hátlapból, ráerősített hajlított lapátokból és esetleg előlapból áll. A gáz a csigaház elején lévő csonkon keresztül lép be. A csigaház szívócsonkja után terelőlapátok vezetik megfelelő irányba a gázt. A forgórészben a gázáram felgyorsul. A gáz sugárirányban hagyja el a járókereket, a csigaház összegyűjti a kiáramló gázt és a nyomócsonk felé irányítja, mely egy diffúzor (bővülő keresztmetszetű csődarab), ebben a gázáram lelassul, kinetikus energiája részben átalakul potenciális energiává: nyomása megnő.

 A kompresszorállomásokon üzemelő gépegységek rendszerint közös szívó és nyomó vezetékre vannak kapcsolva. A gázszállítási feladattól függően üzemelnek a berendezése. A hazai rendszeren a földgáz nyomását átlag 35-40 bar nyomásról, 60-75 bar nyomásra növelik. A kompresszorozás során a gáz hőmérséklete megemelkedik. mivel a távvezetékek belső oldalán védőbevonat van, ezért ennek védelme érdekében csak megfelelő hőmérsékletű gáz vezethető bele. E miatt a felmelegedett földgázt gázhűtőn kell lehűteni.

Az állomás biztonságos és folyamatos működéséhez számos segédrendszert kell folyamatosan üzemeltetni. A kiépített távfelügyeleti rendszeren keresztül folyamatosan ellenőrizhetők, valamint szükség szerint változtathatók az üzemelési paraméterek.

Hajdúszoboszló kompresszorállomás épületben elhelyezett kompresszor gépegységekkel és gázhűtő egységgel