RBP IP KP
RO-HU RO-HU

RO-HU

RO-HU

A 2010-ben üzembe helyezett Szeged-Arad vezeték továbbfejlesztésével a ROHU Projekt keretében 2019-től évente 1,75 milliárd m3 kétirányú szállítói kapacitás jön lére Magyarország és Románia között, megnövelve és szinkronba hozva a jelenleg eltérő szállítói kapacitásokat.

A földgázszállító rendszer több ponton történő továbbfejlesztésének eredményeként évente 4,4 milliárd m3 földgázforrás válik elérhetővé a regionális piac számára a romániai fekete-tengeri lelőhelyről történő kitermelés 2022-es beindulásával. A projekt lehetővé teszi a fekete-tengeri és a román szárazföldi gáztermelés továbbszállítását a közép-kelet-európai piacok irányába.

A jelenlegi infrastruktúra és a fejlesztések szállítási lehetőséget biztosítanak Szlovákia, Ukrajna, Szerbia, Bosznia-Hercegovina, Horvátország és közvetve Ausztria irányában.

Az FGSZ és román partnere, aTransgaz többkörös rendszerhasználói tájékoztató napok keretében informálta az érdeklődőket a projekt részleteiről 2017 során. A folyamatos konzultációkat követően a nemzeti szabályozók jóváhagyásával az FGSZ és a Transgaz sikeres kötelező érvényű ajánlattételi eljárást bonyolított le 2017 végén. A rendszerhasználók az eljárás keretében jelentős mértékben túljegyezték mind RO>HU, illetve HU>RO irányban a felajánlott kapacitásokat.

Az eljárást az FGSZ és a Transgaz szoros együttműködésben, folyamatos kommunikációval, a nemzetközi legjobb gyakorlat szerint folytatta le. Az első ajánlattételi forduló nyilvános eredménye itt , az Open Season eljárás információi itt érhetők el.

Az FGSZ és a Transgaz a legjobb nemzetközi gyakorlatnak megfelelően folytatja projekt technikai megvalósíthatóságával kapcsolatos egyeztetéseket. Mindeközben az FGSZ a piaci szereplők érdeklődésének megfelelően vizsgálja az Ausztria irányába történő egyéb további szállítási lehetőségeket is. Jelentős, jelenleg nem használt kapacitások állnak rendelkezésre a Magyarországról Szlovákia felé történő szállításhoz, valamint Szlovákiából tovább Ausztria, Csehország vagy később Lengyelország felé. A projekt megvalósulását követően lehetőség nyílik továbbá Ukrajna és Szlovénia irányba is tovább szállítani a nem megszakítható kapacitáshoz szükséges infrastruktúra fejlesztések megvalósulása esetén.