Elérte a 40.000 kilométert a European Hydrogen Backbone – 11 új ország csatlakozott

2021. 06. 24.

  • Tizenegy európai ország tizenkét rendszerirányítója csatlakozott a EHB kezdeményezéséhez
  • Az EHB csoport 21 ország 39.700 kilométernyi hidrogén szállítására alkalmas csővezeték-infrastruktúrája kapcsán fogalmazott meg elképzeléseket
  • A hálózat kétharmada a meglévő gázvezetékeket hasznosítaná újra
  • A korábbi becslésekhez képest alacsonyabb kilométerenkénti költségráfordítás a vezetékrendszeren

A mai napon a European Hydrogen Backbone (EHB) új, frissített terveket tett közzé a hidrogén szállítását biztosító európai infrastruktúra kapcsán. A csoport 39.700 kilométer, hidrogén szállítására alkalmas csővezeték megvalósítását irányozza elő 2040-ig, a kitűzött dátumot követően pedig további növekedést tervez. A hálózat 21 európai országot köt össze. A ma kiadott tervezet azt a 2020 júliusában kiadott EHB jelentést követte, mely Európa-szerte komoly vitát generált és egy 23.000 kilométer hosszú, 10 országon átívelő hálózatot vázolt fel.

A meglévő földgázvezetékek kétharmada hasznosítható
A javaslatban szereplő hidrogénhálózat mintegy 69%-át meglévő, átalakított földgázvezetékek teszik ki. A fennmaradó 31% esetében újonnan épített vezetékekre van szükség az új kivezetők csatlakoztatásához. Ezek az újépítésű vezetékek jórészt olyan országokban kapnak helyet, melyek jelenleg nem rendelkeznek kiterjedt földgázszállító hálózattal, ám várhatóan nagy hidrogénkereslet és -kínálat várható részükről.

Alacsonyabb kilométerenkénti költségráfordítás a vezetékeken

A 2040-re megvalósítani tervezett, közel 40.000 kilométer hosszú hidrogénvezeték kiépítéséhez a becslések szerint 43–81 milliárd Euró szükséges. A kilométerenkénti beruházási költség a vezetéken alacsonyabb, mint a tavalyi EHB jelentésben előirányzott költség, mivel a korábbi javaslat csak a 48 inch (122 cm) átmérőjű vezetékek költségbecslését tartalmazta, míg a jelenlegi jelentés figyelembe veszi, hogy a ma földgázinfrastruktúráját és a holnap hidrogéninfrastruktúrát jórészt kisebb átmérőjű csövek alkotják. A kisebb átmérőjű csövek átalakítása olcsóbb, míg némileg magasabb kilométerenkénti szállítási költséget implikálnak. A hidrogén szállítása 1.000 km-enként átlagosan 0,11–0,21 Euróba kerülne kilogrammonként, így az EHB javaslata valóban költséghatékony lehetőség a hidrogén hosszútávú szállítására.

A stabil szabályozás elengedhetetlen
A hidrogéninfrastruktúra 2030-ra, 2035-re és 2040-re kiadott tervei a 23 európai földgázszállító elképzeléseit tükrözik, melyek megmutatják, milyen infrastrukturális fejlesztések szükségesek a dekarbonizációs célok eléréséhez. Fontos kiemelni, hogy a tervekben felvázolt hidrogénszállítási útvonalak és idővonalak nem kőbe vésettek. A végleges terv és időbeli ütemezés nagyban függ a piaci viszonyoktól a hidrogén és a földgáz vonatkozásában, valamint a stabil szabályozási környezet megteremtésétől.

 „Európának mihamarabb ki kell építenie a hidrogén szállítására alkalmas vezetékrendszert. Az új EHB jelentés világos ütemtervet irányoz elő”, állítja Prof. Ad van Wijk, a Hydrogen Europe szakértője.

„Örömmel vesszük a tizenegy új ország csatlakozását a kezdeményezéshez. Jelentésünk rámutat arra, hogy egy a meglévő földgáz-infrastruktúrára építő, valódi pán-európai hidrogéninfrastruktúra igenis megvalósítható”, mondta Daniel Muthmann, az EHB koordinátora, az OGE vállalatfejlesztési, stratégiai és kommunikációs igazgatója.

Hírlevél feliratkozás