Cégtörténet
Magyarország földgázszállító vezetékeinek fejlődése



Fölgázipari mérföldkövek
Az első hazai kőolaj- és földgázmező felfedezése a Zala megyei Budafapusztán.
Az első gázvezeték átadása (Budafa – Újudvar).
A MAORT megépítteti a Bázakerettyét Nagykanizsával összekötő gázvezetéket.
Megindul a földgázszállítás a főváros felé (Bázakerettye – Budapest), megalakul az Ásványolaj- és Földgáz Távvezeték Nemzeti Vállalat Siófok központtal.
Megalakul a Kőolajvezeték Vállalat Siófokon.
Megindul a szállítás az első (román-magyar) import vezetéken.
Diszpécserközpont nyílik a vállalat székhelyén, Siófokon.
Kettéválik a Kőolajvezeték Vállalat: létrejön a Gáz- és Olajszállító Vállalat (GOV) és a Kőolajvezetéképítő Vállalat (KVV).
Csatlakozás a szovjet földgázszállító rendszerhez (a Testvériség importvezetéken keresztül).
Megalakul a MOL Rt, megszűnik a GOV. Ezt követően a földgázszállítás szervezete a MOL Rt. szervezeti egységeként működik.
Létrejön az osztrák-magyar interkonnektor (HAG importvezeték).
Megalakul a MOL Földgázszállító Rt.
A Társaság neve FGSZ Földgázszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaságra (röviden: FGSZ Zrt.-re) változik.
Importkapacitás-bővítési projekt befejezése, az Ukrajna felőli kapacitások növekedése.
A Napi Földgáz és Kapacitáskereskedelmi Piac (NFKP) elindítása.
Megépül a magyar–román és magyar–horvát gázösszekötő vezeték.
Elsők között kapjuk meg az Európai Unióban az ITO (Independent Transmission Operator), azaz szállítási rendszerüzemeltetői működési engedélyt.
A Magyarországot és Szlovákiát összekötő földgázvezeték átadása az MGT Zrt. üzemeltetésével. A projekt az FGSZ szakmai támogatása mellett valósult meg.
Elindul az FGSZ kapacitásallokációs alkalmazása, a Regional Booking Platform (RBP).
Létrejön az FGSZ Kereskedési Platform Kft., az FGSZ leányvállalataként.
Megújul az RBP és az FGSZ további üzleti alkalmazásai – így többek között az Informatikai Platform, valamint az FGSZ arculata és weboldala.
Az MGT Zrt. integrálásával az FGSZ a teljes hazai földgázszállító rendszer tulajdonosa és üzemeltetője.
Átadásra kerül a ROHU magyar fejlesztés részeként a Romániából 1,75 Mrd m3/év gáz szállítását biztosító kompresszorállomás Csanádpalotán.
Virtuális Interconnection Point létrehozása Beregdaróc UA/HU határponton.
Szerb-magyar interkonnektor vezeték kereskedelmi üzembe helyezése.